تماس تلفنی: 03537272850
فارسی فارسی ENG English العربیته العربیته
مقالات
اسفند 20, 1402

چسب؛ دو لایه از لوله های PEX و PERT

در لوله های پنج لایه چسب ها باعث چسبیدن مواد لایه داخل و بیرون به آلومینیوم می شوند که به توضیحاتی مختصر در زمینه این چسب ها می پردازیم.

چسب های مورد استفاده در این لوله ها محصول پلی اتیلن اصلاح شده پیوندی با مالئیک انیدرید (PE-g-MAH) توسط یک اکسترودر دو مارپیچ به عنوان راکتور است و پلی اتیلن، مونومر مالئیک انیدرید و آغازگر پراکسید آلی در حالت مذاب پیوند زده می شوند و در نهایت محصول این واکنش  PE-g-MAH می باشد.

محصولات این فرآیند به طور گسترده در تولید صنعتی سازگار کننده ها (سازگارها) برای بهبود مشکل سازگاری ضعیف رابط بین بسترها و بهبود مواد کامپوزیتی استفاده می شوند. سازگاری و پراکندگی پرکننده ها، محصولات مرتبط را می توان در زمینه های مقاوم در برابر شعله ، پرکننده، باندینگ، سازگاری آلیاژی و غیره استفاده کرد.

هنگامی که از PE-g-MAH برای اتصال استفاده می شود، می توان آن را رزین چسب نیز نامید. این چسب می تواند لایه پلی اتیلن و  لایه مانع (EVOH، نایلون) را در فیلم یا ورق کامپوزیت چند لایه روی هم اکسترود شده وصل کند یا به یک عامل پیوندی عالی بین آلومینیوم، آهن و سایر فلزات و PE تبدیل شود.

مکانیسم اتصال چسب های هات ملت PE-g-MAH به دلیل اینکه این چسب ها با پلی اتیلن اصلاح و پیوند شده اند به عنوان ماده اصلی استفاده می شوند. زنجیره مولکولی آن شامل هر دو گروه قطبی و غیر قطبی است. زنجیره اصلی گروه غیر قطبی است که سازگاری خوبی با لایه پلی اتیلن دارد. پس از گرم شدن و ذوب شدن، می توان آن را با لایه رزین پلی اتیلن یعنی آلومینیوم توسط  گروه قطبی MAH که روی زنجیره اصلی است پیوند زد.

این چسب ها می توانند پس از گرم شدن و ذوب شدن، پیوندهای هماهنگی با فلز ایجاد کند. از آنجایی که سطح فلز حاوی تعداد معینی از گروه های هیدروکسیل است، با گروه های انیدرید اسید در پلی اتیلن اصلاح شده پیوندی واکنش داده و مقدار مشخصی پیوند شیمیایی تشکیل می دهد. پس از خنک شدن، می تواند اثر چسبندگی قوی با لایه فلزی داشته باشد و جداسازی و لغزش آن آسان نیست تا اثر چسبندگی بهتری بر روی لایه رزین پلی اتیلن و لایه فلزی داشته باشد و پایداری آن را بهبود بخشد. تحقیقات در زمینه چسب های  PE-g-MAH  بین پلیمر ها و فلزات به نقطه قابل توجهی  رسیده است. با این حال، در تحقیقات فرآیند اصلاح، ما باید به اصول کربن کم، صرفه جویی در انرژی و حفاظت از محیط زیست پایبند باشیم و با نیازهای تحقیق، توسعه و کاربرد مواد جدید همراه باشیم.

در عین حال، لازم است تحقیقات در مورد بهبود عملکرد اتصال چسب های هات ملت PE-g-MAH تقویت شود، استحکام پیوند چسب هات ملت PE-g-MAH و چسبندگی بهبود یابد. بهبود خواص Wetting سطح چسب هات ملت PE-g-MAH و انرژی سطح، بهبود چسبندگی به مواد پایه گستردگی بیشتری پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *